Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


tisdag 29 december 2009

Layoutproblem

Ibland är layouten av en text svårare än vanligt. Eller kanske inte svårare egentligen, men en del texter kräver mycket mer tid i layoutstadiet.

Texten som jag jobbar med just nu handlar om färger och ögats tolkande av färger. Jag vill inte ha något stramt upplägg av texten - vänsterställt eller centrerat - utan något som flödar mer spontant. En fri layout alltså.

I den här typen av layout strävar man efter olika långa rader som börjar och slutar på olika ställen i sidled, och just det lyckas jag nog med. Skissen ser ut så här:


Lagom långa rader, bra radbrytningar som gör texten lätt att läsa. Men allt jag ser är att radernas placeringar skapar "osynliga" linjer och konturer i textmassan, så här:


Och det är inte bra. Det ser inte bra ut, blir liksom kantigt och linjärt. Jag tror jag har provat varenda radbrytning och placering snart, och ändå blir det inte bra. Suck.

Jag tror att denna text får "mogna" i en låda ett tag. Kanske dyker det upp nåt bättre sätt att hantera texten om några veckor när hjärnan har fått tänka på annat - ofta är det faktiskt så. Vi får väl se om ett par veckor eller så... :-)    
Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar