Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


tisdag 15 december 2009

Loggor och sånt


Ibland undrar jag hur företag tänker när de designar sin logotype… När man till exempel ser företaget Miljögårdens logga (http://www.miljogarden.se/) så speglar den definitivt inte vad företaget sysslar med, det är en sak som är säker.

Titta på loggan här bredvid – jag har lånat den från företagets hemsida. Vilken bild får man framför ögonen när man ser den? Själva namnet Miljögården låter i mina öron som något ekologiskt, jordnära, lantligt… och typsnittet man använt i ordet ”Gården” förstärker absolut denna känsla, eller hur? Något hemvävt, tryggt, rustikt, kanske till och med gammalmodigt.

Stämmer nu detta med vad företaget faktiskt säljer? Nix, inte alls. De saluför hypermoderna och exklusiva möbler och butiken finns i ett likaledes modernt glaskomplex i Lund! Det trodde du inte, va? :-) Här kan man snacka om diskrepans mellan loggan och företaget!

För de flesta så spelar kanske inte detta någon större roll, och kanske blir man extra känslig för sådant när man själv sysslar med bokstäver. Men bokstävernas utseende (alltså typografin) spelar faktiskt en ganska stor roll i hur en logga uppfattas. Just Miljögårdens logga står i en så uppenbar konflikt med företagets produkter, så jag kan inte låta bli att ta upp det. Det känsla som loggan förmedlar stämmer helt enkelt inte med verkligheten. Makes no sense! Och då har man nog missat nåt på vägen. Jag kanske borde maila företaget och fråga hur dom resonerade när dom tog fram loggan och även företagsnamnet...

Håller du med mig om att skillnaden mellan det intryck loggan ger och vad företaget verkligen står för är stor? Och tycker du att det spelar någon roll - egentligen?
Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar