Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


onsdag 9 december 2009

Min kalligrafi: "Release me"


Jag är nog inte den enda som fick rysningar när Frida Öhrn i Oh Laura sjöng "Release me" så det gjorde ont i hjärtat för ett par år sedan... det är en makalös låt med geniala formuleringar. "A glass of water longing for the ocean" är ju en alldeles fantastisk fras!

Ända sedan låten kom har jag velat kalligrafera texten, och jag började skissa på en layout under våren 2009. Jag ville verkligen få fram den dramatiska känslan i just orden "Release me", och det var självklart från början att just dessa två ord skulle bli huvudelementet i layouten. Traditionell kalligrafi med bredpenna kändes lite för formell för en så dramatisk "rubrik", så till slut fick det bli friare bokstavsformer gjorda med en "ruling pen". Det blir mer spontant och ärligt då, tyckte jag.

Resten av texten kände jag att jag ville ha lite mer neutral, fast ändå med betoningar på vissa fraser. Efter lite experimenterande bestämde jag mig för att använda bara majuskler (versaler, eller "stora bokstäver"). Det blir förvisso lite svårare att läsa en text med bara majuskler, men ändå tydligt nog hoppades jag. De betonade fraserna fick sin tyngd genom en större bokstavsstorlek och bredare penna - enkelt men effektfullt!

Efter att ha skissat på detta, skrivit texten ett antal gånger, klippt och klistrat och flyttat om ett flertal gånger (både i datorn och i verkligheten) hade jag en layout jag var hyfsat nöjd med. Denna hamnade dock i en låda i ett par månader eftersom jag inte hade tid att sätta igång med något original. Men en regnig dag i juli när jag var ensam hemma var det dags.

Färgerna gav sig nästan själva. Rött är ju alltid en färg för starka känslor och rött på svart är alltid effektfullt och starkt. En neutral, ljus grå var självklar som komplement. Jag höll på hela dagen med att blanda färger, mäta, dra stödlinjer, hålla andan och skriva och hoppas att det inte skulle bli några stavfel, vänta på torkande gouache, sudda stödlinjer och lägga till highlights. Det blev ett stort arbete, hela 50x70 cm. Skissning och layoutarbete tog säkerligen mer tid än vad själva utförandet gjorde, så allt som allt så har jag förmodligen lagt ner minst 20 timmar på ett och samma arbete. 

Några månader senare mailade jag Oh Laura ett foto och undrade om de var intresserade av att eventuellt köpa originalet, men fick aldrig något svar... Synd kanske, men jag har inget emot att behålla den själv eftersom jag är väldigt nöjd med utfallet. Och nej, jag säljer den inte till någon annan - det vore inte rätt med tanke på upphovsrätten till texten som ligger hos bandet själva.

Du hittar en större version av denna bild i galleriet på www.kalligrafi.com.

Jag hoppas att jag lyckades fånga den dramatiska känslan i texten. Vad tycker du? Kunde jag ha gjort något annorlunda och/eller bättre?
Marie

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dej om att texten är fantastisk. Reklamsnuttarna som var på TV gick rakt in i hjärtat och jag tycker du verkligen fångat känslan i din kalligrafi
    /m

    SvaraRadera