Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


torsdag 10 december 2009

Dags att dela ut Nobeldiplom

Nobeldagen idag. Utdelning av diplom i Stockholm. Att texta Nobeldiplom måste vara bland den mest prestigefulla uppgift man kan få som kalligraf i Sverige!

Nu vill inte jag verka överdrivet kritisk eller så, men jag gick till Nobelstiftelsens hemsida och kollade på föregående års diplom. Och jag kan inte hjälpa det, men jag tycker att kalligrafin saknar luft runt omkring sig. Det är minimala marginaler runt om, det är tajt mellan raderna och ser krampaktigt och trångt ut på sidan. Och det är så synd! Kalligrafi behöver luft och utrymme för att komma till sin rätt!

Som sagt, kanske är jag överdrivet känslig för sånt här, det är väl en form av "yrkesskada". Fast å andra sidan skrivs diplomen av yrkesfolk också. Till syvende och sist är det ju en smaksak givetvis. Ta gärna en titt på hemsidan och se vad du tycker!
Marie

3 kommentarer:

  1. Hei, Marie!

    Så morsomt at du har fått deg blogg, gratulerer så mye!! Jeg gleder meg til å følge med på denne :-)

    Det har ikke blitt så mye tid til kalligrafi for min del i det siste, dessverre. De siste månedene har det blitt mest kort og fargeleggingsteknikker etc, men jeg har fremdeles som mål å ta alle kursene dine. Jeg ønsker å utvikle ferdighetene mine så jeg kan gjøre all tekst på kortene mine med egen håndskrift, så jeg kommer definitivt tilbake som elev hos deg :-)

    Jeg er for øvrig helt enig med deg i dine synspunkter om Nobel-diplomene. Skriften er jo så vakker, men den hadde kommet så mye bedre fram med mer luft omkring seg! Nå "ser" man den nesten ikke fordi det på en måte blir for mye effekter på for liten plass.

    Ha en mysig førjulstid!

    Klem fra Anne
    http://anne.hobby-site.com

    SvaraRadera
  2. Hei Anne! Vad skönt att det är fler än jag som ser behovet av "luft" kring bokstäver... att kritisera Nobeldiplomen känns lite som att häda i kyrkan, men jag tycker nog att det hade sett bättre ut med mer marginaler och radmellanrum. Fast folk i allmänhet noterar nog inte sånt över huvud taget :-) Ha en trevlig jul själv och fortsätt vara kreativ med dina kort!

    /Marie

    SvaraRadera
  3. Håller med dig! Har själv tänkt tanken (inlusive det där med att häda :S) Och lite kritisk måste vi väl även få vara mot en av skrivandets primadonnor.

    SvaraRadera