Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


måndag 18 januari 2010

Min kalligrafi: ”Flicka”


”Att låta en flicka växa upp är som att vattna en planta på grannens gård” är ett oerhört cyniskt talesätt som jag läste i Rädda Barnens tidning. Alltså ett meningslöst jobb som ingen vill göra, i princip. Att sätta det på papper som en sorts ställningstagande kändes som en absolut nödvändighet.

Känslan i detta talesätt är ju onekligen rätt dyster och nedslående, och vad kan vara mer dystert än tunn, tråkig grå färg på en platt svart bakgrund tänkte jag. Texten fick bli en tät, packad hybridstil med drag från både textura och humanistkursiv stil – jag ville ha en rigid och kontrollerad och ospontan stil för att spegla textens innehåll. Samtidigt ville jag markera ordet ”flicka” på något sätt eftersom det finns så många fantastiska flickor i världen som aldrig blir sedda, och vad kan vara mer tjejigt än rosa? I alla fall i en västerlännings ögon.

Sagt och gjort. Själva skrivandet var ganska snabbt gjort eftersom det är en kort text, men det tog ett tag att hitta fram till den mest passande bokstavsstilen. Det krävdes lite experiment med olika pennor, olika tjock färg och olika medier också innan det blev bra.

Det övergripande utseendet på det färdiga arbetet är jag hyfsat nöjd med. De grå bokstäverna ser nästan spöklika och hotande ut, och förmedlar det jag ville. I efterhand känns det nog som om jag borde jag ha kunnat poängtera ordet ”flicka” betydligt mer än jag gjorde, som en ännu större kontrast. Det är inte alls omöjligt att jag gör om detta arbete någon gång…

Det värsta med innebörden i orden är att det enligt RB fortfarande – en bit in på 2000-talet! – är ett vanligt förekommande talesätt i södra Afrika och Sydostasien. Oerhört beklämmande!

Har du några idéer om hur man kan göra om detta arbete så att det blir mer känslosamt? Jag vill att det ska synas att jag är arg och ledsen och upprörd över det fakta som texten förmedlar…
 Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar