Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


onsdag 20 januari 2010

Redskap för kalligrafi: penslar


Jag tänkte börja skriva en kort serie om de redskap som en kalligraf kan ha behov av. Pennor, papper, penslar, sudd, färger etc. I princip är det bara pennorna som är unika för just den här hobbyn/konstarten, de flesta andra används ju av konstnärer i allmänhet.

Okay, vi börjar med penslarna. Behöver man penslar när man skriver kalligrafi? Både ja och nej. Det finns kanske inget större behov så länge man skriver med reservoarpennor, men så fort man börjar med stålstift så är det klokt att inhandla lite penslar.

De behöver absolut inte vara någon hög kvalitet på dem. Jag har själv ett par gamla billiga trotjänare som klarar av att stå bortglömda i en vattenburk i flera dagar och som torkat in med diverse färger ett antal gånger men fortfarande sköter sitt jobb. Jag använder dem främst till att blanda färg (akvarell, gouache, akryl etc) och till att "mata" pennan med färgen, och då är mårdhårspenslar ganska mycket överkurs. :-) Det funkar lika bra med en billig pensel. Det kan dock vara bra att undvika de allra billigaste som ofta tappar håren - något man snabbt tröttnar på.

Om man är intresserad av att måla bakgrunder till sin kalligrafi kan det även vara klokt att inhandla ett par stora penslar runt storlek nr 12, då blir det lätt att täcka pappersytan med färg snabbt och jämnt. Runda eller platta penslar är mest en smaksak - jag föredrar personligen de runda som jag tycker håller mer färg. Det kan också vara en bra ide att ha en pensel till mörka färger och en annan för ljusare, ifall någon mörk färg skulle fälla vid ett senare tillfälle.

Även skumgummipenslar (finns i några olika bredder på bland annat Panduro och Slöjd-Detaljer) kan vara bra att ha om man målar bakgrunder - då kan man definitivt täcka stora ytor snabbt. Dessa är även perfekta om man vill experimentera med "stärkt papper"-tekniken (se www.kalligrafi.com/tips/paste.html).

Penslar av bättre kvalitet bör man satsa på om man ska måla detaljer där kontrollen över vart färgen hamnar  är viktig (till skillnad från exemplen ovan). Till exempel om man är intresserad av att måla vackra och detaljerade anfanger eller tunna, kontrollerade linjer. Satsa då på bra syntetpenslar eller till och med äkta mårdhårspenslar. Billiga penslar har hår som spretar åt alla möjliga olika håll, men bra penslar håller formen mycket bättre och är en ren fröjd att använda!

Det var nog allt jag hade att säga om penslar tror jag. Har jag glömt något anvädningsområde för penslar inom kalligrafi? Lämna gärna en kommentar i så fall!

1 kommentar:

  1. Kjempebra! Dette blir en interessant og nyttig artikkelserie å følge med på :-)

    SvaraRadera