Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


tisdag 30 mars 2010

Kalligraferade kuvert

Ibland - om jag har tid - så brukar jag kalligrafera adresserna på kuvert med hemarbeten som skickas tillbaka till elever. Och då brukar det inte bli direkt små bokstäver, utan stora och väl synliga för- eller efternamn. Dels är det väldigt roligt att göra sånt här improviserat på fri hand, och dels hoppas jag att en och annan i posthanteringskedjan uppskattar att se ett lite udda kuvert nån gång emellanåt (och kanske till och med tar och besöker http://www.kalligrafi.com/, vad vet jag :). Det blir kanske inte så där jättebra varenda gång - åtminstone inte om du frågar mig - men det är kul och går fort och jag tror att det uppskattas även om jag sällan får någon reaktion från mottagarna. Nästan alltid använder jag valnötsbläck som är en viktig grundingrediens i min kalligrafi, både för övning, kuvert och även färdiga arbeten. Du hittar valnötsbläcket i min webbshop.

Ofta använder jag en så kallad "ruling pen" att skriva med eftersom jag gillar den fria, pensellika stil man får på bokstäverna - som på bild 3 nedan. Annars blir det i regel en kursiv stil med lite dekorerade slingor (bild 1 och 2) som jag också gillar.





Håll tillgodo med dessa kuvert till att börja med - fler kommer allt eftersom jag gör nya och skickar iväg dem!
Marie

1 kommentar:

  1. Jeg kan i alle fall bekrefte at det er veldig morsomt å få tilbake elevarbeid i en sånn flott konvolutt, og det blir helt sikkert lagt merke til hos posten også :-)

    Riktigt glad påsk!

    SvaraRadera