Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


måndag 26 april 2010

Julian Waters, kalligraf

Julian Waters är en av världens ledande kalligrafer idag, och hans mor Sheila Waters är något av en Grand Old Lady i den här branschen med över 60 års erfarenhet från yrket. I den här gamla filmsnutten från 1989 ser man båda två och får höra lite om hur de jobbar och ser på sitt jobb och kalligrafi som konstart. Att Julian över huvud taget lyckades designa fantastiska typsnitt på den ohyggligt gammalmodiga datorn man ser i en sekvens är helt otroligt... men det gick ju uppenbarligen!



Håll tillgodo! :)
Marie

3 kommentarer:

  1. Dessa små filmsnuttar som du hittar, måste vi väl säga ha kult-status idag! Jag får en flashback när jag ser den där gamla macintosh-datorn. Jag gjorde praktik i slutet av 80-talet på en reklambyrå där man hade köpt en sån där dator (det ABSOLUT senaste) och den kostade 50 000!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag visste knappt vad en dator var 1989... mer än en svart skärm med grön text på :) Those were the days! :)

    SvaraRadera
  3. Det var morsomt og interessant å se :-) Ingen tvil om at verden har gått framover i dataverdenen, nei :-o

    SvaraRadera