Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


fredag 9 april 2010

Windows Se7en?

När Windows 7 lanserades i fjol blev jag lite förvånad över att se en av de olika ”loggor” som företaget använde sig av, se bilden till höger. Alltså, hur tänkte man här? Det ser bara konstigt ut. I och för sig fattar jag vad tanken förmodligen är - att en sjua har en viss likhet med det ”V” som det ersätter, fast vridet 90 grader - men det är rätt långsökt rent grafiskt.

I tv-serien ”NUMB3RS” har man gjort samma sak, fast mycket mer framgångsrikt och knappt utan att man noterar att det är en trea i stället för ett ”E”. Ska man byta ut tecken i en logga så bör det nog vara något som är omedelbart och lätt att förstå och utläsa, och det tycker jag inte att Microsoft lyckas med här. Fast jag med hjärnan fattar tanken bakom så läser jag alla fall ”Windows Se-en”. Antingen betyder det att det är jag som är trögtänkt, eller också är det faktiskt en mindre lyckad logga. Det är väl upp till var och en att avgöra… :-)

Marie

2 kommentarer:

  1. Har just hittat din blogg här, och med ett slumrande intresse för kalligrafi känner jag att det är på väg att vakna till liv igen. KUL att se en kalligrafi-blogg!

    SvaraRadera
  2. Det är alltid lika roligt att hitta likasinnade, Jessica. Kul att du hittade hit! Ämnet kalligrafi är ju rätt smalt om man säger så, men vi är i alla fall några stycken som tycker att det är roligt! :)

    SvaraRadera