Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


fredag 11 juni 2010

Loggor och fula avstavningar

När man "avstavar" ord i loggor eller produktnamn utan att bry sig om några avstavningsregler - helt avsiktligt - så får jag ibland nästan ont i ögonen. :( De flesta i min omgivning tycker att jag borde "skaffa mig ett liv" när jag stör mig på såna här grejor, men nu är jag ju som jag är trots allt... yrkesskadad! :)

Iittala/Rörstrands "FABRI-KSBU-TIKEN" är ett exempel. Mittenraden, "KSBU"? Okay, jag fattar - det blir en snygg form som är lättanvänd - men det är fult, fult, fult! Ögonen vill inte göra en kullerbytta mitt i den där svarta rektangeln, hoppar snabbt vidare till nåt annat... ajajaj! :(

Läkerol gör samma sak med sina tuggummipåsar, och trots att dom faktiskt är goda så drar jag mig lite för att köpa en påse för att dom är grafiskt fula. (Okay, jag borde kanske skaffa mig ett liv trots allt.) I synnerhet "S-ALV-I" är misslyckad med det där stackars I:et ensamt på sista raden. Och "RY LIC"? Det finns säkert en tanke bakom det hela och kanske är det jag som är gammaldags när jag ryggar tillbaka och instinktivt tänker nej, usch, fult! Kanske är det så, men det tar nog väldigt lång tid innan jag lär mig att uppskatta den här typen av språklig och bokstavlig anarki.

Finns det nån annan där ute som reagerar som jag, eller är jag helt dum i huvudet? Borde jag skaffa ett mig ett riktigt liv trots allt? :)
Marie

2 kommentarer:

  1. *fniss* Du HAR verkligen ett liv! Visst, det kan verka nördigt för den som inte förstår passionen, men om vi översätter det till något inom idrottens världar där man hakar upp sig på små tusendels sekunder!
    Just läkerol är fullständigt obegripligt och riktigt fult. Vill inte ha. Jag kan inte se någon poäng med det alls.

    SvaraRadera
  2. Å, skönt då är jag inte ensam! Du har en poäng i sportliknelsen - jag har aldrig begripit offsideregeln i fotboll, men det är ju uppenbarligen VÄLDIGT viktigt ;) Undrar jag vilken byrå som kom fram med Läkerolförslaget... och lyckades driva igenom det!

    SvaraRadera