Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


onsdag 9 juni 2010

Vägglampa med kalligrafi

Ett litet udda projekt under hösten 2009 var att tillverka en vägglampa. Ett hörn i vardagsrummet var lite mörkt så jag behövde nån form av mysbelysning. Jag fick iden till detta projekt i en lampbutik givetvis, tidigt under våren. Prislappen på den lampa jag tyckte var snyggast avskräckte - 7000 pengar! Inte en chans att jag köper en lampa för 7000 spänn när man kan köpa mängder med kalligrafimaterial för samma summa. :-) Så Fredriksson började fundera - kan jag göra nåt liknande själv? Har aldrig gjort någon lampa tidigare, men varför inte?

Jag är definitivt inte händig med metall (som originalet bestod av till stor del) så jag var tvungen att hitta på något annat. Papper är ju mer min grej, så jag letade fram det tjockaste akvarellpappret jag kunde hitta och rev det till en kvadrat. Målade framsidan lite slarvigt med valnötsbläck blandat med akrylmedium så att det skulle klara vatten, skar ut hål för en fästanordning och lade det sedan att mjukna i vatten länge.

Sen tog jag en form i rostfritt som jag köpt för 25 kr i den lokala second handbutiken och pressade ner det blöta, platta pappret i denna lätt rundade form. Det tog flera dagar för arket att torka, nedtyngdt med vattenfyllda glas och burkar för att hålla sig på plats, men när det väl var torrt behöll det den veckade formen.



Jag ville ha lite liv och mönster i den bruna ytan så jag målade “torra” penseldrag med guldgrund på framsidan och täckte sen med slagmetall. Det var meningen att guldet skulle fastna i de torra penseldragen, men det gick inte riktigt som det var tänkt… det fastnade i större sjok än så. Så det var bara att gilla läget och modifiera det tänkta resultatet lite.
 


Guldet såg dock alldeles för blankt ut för min smak, så jag målade ett tunt lager valnötsbläck över slagmetallen, och en lätt bronsfärgad yta blev mycket bättre!


Originallampan hade en utskuren silhuett av en sittande kvinna, men jag ville ju givetvis ha text… och det blev ”Fiat lux! Et lux acta est”, alltså det bibliska ”Varde ljus! Och det var ljus”. Rätt passande för en lampa, tyckte jag. Överförde texten till baksidan och skar ut den.

Jag ville inte att ljuset skulle skina direkt igenom den utskurna texten, så jag målade ett tunt japanskt papper med valnötsbläck - igen - och limmade fast det på baksidan av akvarellpappret. Som en liten ”dimmereffekt” kan man säga. :-) Det hjälpte även till att hålla de utskurna bokstäverna på plats och skydda utskjutande delar från att gå sönder.

Sen tog pappa över och snickrade till en ram i ek överbliven från deras nyrenoverade tvättstuga, och jag monterade akvarellpappret med svarta läderremmar i ramen. Lamphållaren köpte jag i den lokala second handbutiken igen - kostade 40 kr den här gången - och min sambo snickrade till väggfästet av några plåtbitar. Till höger ser du resultatet med en 3 watts LED-lampa (okay, den fick jag faktiskt köpa ny. :-)

Jag är faktiskt rätt nöjd med hela projektet. Det kan hända att det tog lite tid från ide till färdigt resultat, men inte kostade det mig 7000 kr... snarare 200. :-) Och det finns garanterat ingen i hela världen som har en likadan vägglampa!

Marie

2 kommentarer:

  1. Du impar.
    Du har verkligen ett brinnande engagemang. Jättekul att få se lite mer av det du har gjort!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Men den är nog mer "kopia" än "original" faktiskt... även om materialen och formen till viss del skiljer från den jag såg i affären. Fast jag är hyfsat nöjd och den fyller sin funktion! :)

    SvaraRadera