Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


onsdag 7 juli 2010

Etsningar i rostfritt

Som ni kanske vet har jag experimenterat med att etsa min kalligrafi i kopparplåt ett tag. Jag gillar kopparen, det är ett mjukt och varmt och tillmötesgående och trevligt material som kan oxideras och utveckla många färger på ytan. För någon vecka sedan provade jag att etsa i rostfritt stål eftersom tekniken är exakt densamma. Och jag måste säga att jag inte gillar detta material alls. Det är hårt, kallt, kantigt, besvärligt och motsträvigt. Visst, det är per definition en hårdare metall än koppar och jag kanske inte har de optimala verktygen för att bearbeta den, men känslan är ändå inte ”rätt”. Det går heller inte att oxidera rostfritt till att visa några andra färger, men å andra sidan går det att polera nästan kromblankt. Men gilla det? Tveksamt.

Nedan finns ett foto på de två etsningar jag har gjort i rostfritt. Tror att det kommer att bli både de första och sista. Eller vad tycker du? Är det värt att fortsätta och komma över motviljan inför materialet?



Marie

4 kommentarer:

  1. Ja, sølv er et veldig flott materiale og veldig fint til f.eks. blått. Perfekte herresmykker, vet du ;-) Jeg synes at resultatet ble veldig fint, så jeg synes absolutt at du skal prøve litt til :-)

    SvaraRadera
  2. Gillar färgen. Kan bli riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker om, men tankarna går mer till strama snygga små skyltar som man skulle kunna skruva upp (på ett 'varmare' material för kontrasten - drivved?) än smycken.

    SvaraRadera
  4. Tja... jag kanske ska fortsätta i alla fall. Får se om jag kommer överens med materialet. Fast det får nog vänta lite. Tror jag.

    SvaraRadera