Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


söndag 25 juli 2010

Kalligrafi etsad i rostfritt stål - nytt försök!

Envishet har jag ärvt av min far så det räcker och blir över, så jag har gjort lite fler experiment med att etsa i rostfritt stål. Förra försöket tyckte jag ju som bekant inte blev så himla bra - ingen "skön känsla" i materialet som Ernst Kirchsteiger skulle säga.

Känslan blev dock genast mycket bättre när sambon erbjöd sig att göra själva tillsågandet (han tyckte väl synd om mig där jag stod och svor och misshandlade sågblad på löpande band). Med tack till Amanda som föreslog ett annat, mjukare material i kombination med det rostfria blev det tre armband med etsad kalligrafi fastnitad på 2.5 cm brett, svart läder.



Jag tycker att det blev betydligt bättre så här än det rostfria på egen hand. Nån sa att de ser ut att kunna passa till mc-åkande damer och det kanske ligger nåt i det (nitar och läder, ha!), men jag tänker använda dessa själv - det känns som min stil också. Om dom inte säljer, så klart. Som vanligt gäller att om du som läser detta är intresserad, kontakta mig direkt på marie [at] kalligrafi.com.

Det kanske är lite svårt att läsa texten på detta fotot (blankt = skitsvårt att fota!) men det står i alla fall "Proud Mom", "Dreams come true" och "Ridi si sapis". Det sistnämnda är latin och betyder "Skratta om du är klok". Eller väldigt fritt översatt "Allting blir lättare om man kan skratta åt eländet här i världen". Dom var rätt bra på att uttrycka sig kort och koncist, de gamla romarna... :-D

Marie

5 kommentarer:

  1. När jag ser armbanden så skriker det bara "Vill ha, vill ha, vill ha allihop ...." Väntar bara på leveransen !
    // Solveig

    SvaraRadera
  2. Disse var virkelig flotte, Marie!! Kjempeflott effekt med sølvfargen mot det sorte, og nydelige bokstaver!

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket, båda två!

    SvaraRadera
  4. Väldigt lyckat Marie.
    (och jag suger stolt i mig att du läste min kommentar!)

    SvaraRadera
  5. 'amen SJÄLVKLART läser jag alla kommentarer. I synnerhet dom som kommer med bra förslag som jag inte kommit på själv :)

    SvaraRadera