Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


lördag 17 juli 2010

Redskap för kalligrafi: En bra arbetsplats

Jag tänkte börja pusha lite för en del sidor på min webbsajt www.kalligrafi.com som enligt statistiken får oförtjänt få besök (oförtjänt få i mina ögon i alla fall). Jag  tror (hoppas!) att det beror på att in-länkarna till dessa sidor är lite anonyma och det ska jag strukturera om när jag får tid så klart.

Men i alla fall. I en av artiklarna har jag beskrivit hur min arbetsplats för kalligrafi ser ut, vilka verktyg som jag har närmast tillhands, bra grejor att ha etc. Originalartikeln hittar du här.



Inom kalligrafi precis som i alla andra hantverk så är redskapen man använder viktiga, och att ha en väl ordnad och utrustad arbetsplats är guld värd. Här kommer en beskrivning av de viktigaste redskapen på mitt ritbord.

1. Sämskskinn är det bästa skrivunderlägg man kan ha. Det ger en behaglig yta för kalligrafipennan och gör att den släpper ifrån sig bläck bättre. Läs mer här.

2. Ett skyddspapper (här A3-ark vikt diagonalt) som skyddar pappret man skriver på. Oavsett hur ren man är så finns det alltid fett och smuts (eller handkräm) på huden, och ett skyddsark förhindrar att detta överförs till pappret man skriver på och orsakar att kvalitén på strecken blir dåliga.
Bomullshandske med avklippta fingrar

3. En tunn bomullsvante med tre avklippta fingrar fungerar också som ett bra skydd för pappret, och handen glider bättre över pappret dessutom. Klipp av tummen, pekfingret och långfingret - alltså de fingrar som håller i pennan - och behåll resten. Finns att köpa på Apoteket.

4. Ett trosskydd (!) är faktiskt jättebra att ha i närheten om man behöver torka av en pensel, fingrarna eller vad som helst. Fast man kan få lite konstiga blickar om nån får se det. :-) Klistret är ganska aggressivt när det har suttit ett tag, så det krävs lite arbete för att få bort det sedan. Någon form av alkohol eller lacknafta rekommenderas. Sätt inte fast ett trosskydd på köksbordet om du sitter där och kalligraferar alltså, utan bara om det är en oöm yta.

5. En eller flera klickar häftmassa är kanonbra om man har ett lutande ritbord där inget ligger kvar där man lägger det annars. Håller både pennskaft, stift och burken med tusch på plats.

6. Övningsbläck av bra kvalitet. I mitt fall är det valnötsbläck (se webbshoppen) som jag använder stora mängder av både till övning, bakgrunder och färdiga arbeten.

7. Vattenburk. Min är en glasburk som det varit presentmarmelad i nån gång, men det går alldeles utmärkt att skära ur och använda nedre delen av en halvliters PET-flaska. Då kan man dessutom skära ur ett par jack i kanten där pennan kan ligga säkert utan att rulla iväg.

8. Diverse pennor:
- En vit, mjuk textilpenna (kan köpas hos de flesta tygaffärer) är bra att ha för att dra stödlinjer på svart papper (läs mer här).
- En hård blyertspenna för att göra stödlinjer på vitt papper.
- Pennskaft med lösa stift.
- Pensel att överföra skrivvätskan till stiftet.

9. En gammal filmburk med smala klippta remsor av toalett- eller hushållspapper. Kanonbra att ha till hands om man snabbt skulle behöva suga upp små mängder bläck eller dyligt. Nudda bara vätskan med ett hörn av pappersremsan så sugs det upp.

10. En mjuk borste att borsta bort t ex gamla suddgummirester med. Mycket bättre än att borsta med handen, där till exempel ringar lätt lämnar märken.

11. En vanlig plastlinjal.

12. En kniv att trimma bort överflödiga marginaler med. Brytbladsknivar är lätta att hålla skarpa.

13. En linjal av metall att skära mot (plus självläkande skärmatta, ej på bild). Denna är 60 cm lång, kortare räcker ofta inte till.

14. Till sist, glöm inte belysningen. En bra arbetsbelysning, gärna med lampor eller lysrör med vitt ljus som liknar dagsljus.

Så där ja - så ser min arbetsplats ut. Har du några andra oumbärliga grejor i närheten när du kalligraferar? Har du hittat nåt som var tänkt för ett annat ändamål, men som funkar som hjälpmedel för kalligrafi? Kommentera gärna här nedanför!

Marie

1 kommentar: