Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


onsdag 21 juli 2010

Romerska majuskler - det svåraste av det svåra!

Satt och övade på romerska majuskler härom kvällen. Stora bokstäver, säkert 15 cm på höjden. Det är en ständig utmaning att kalligrafera dessa klassiska former, som trots sitt bedrägligt "enkla" utsende är oerhört svåra att behärska. De gör kvinnor av flickor, om man säger så. :-) Frågar man vilken kalligraf av rang som helst om de anser att de bemästrar romerska majuskler, så är jag rätt säker på att de flesta kommer att säga "nej".

Romerska majuskler är min favoritstil alla kategorier, de är väldigt anpassningsbara och passar till allt. Jag har övat på dessa i femton år vid det här laget, och härom kvällen så fick jag till fyra exemplar som börjar närma sig ett hyfsat utseende. (Fyra av hur många? Har ingen aning! Många, i alla fall.) Det gäller att ha järnkoll på höjder, vinklar, bredder, pennvinklar och serifer ner till sista millimetern. Tvivlar på att jag nånsin kommer att behärska dessa monumentala skönheter... men jag strävar efter det hela tiden.

Detta är i alla fall de fyra som jag är hyfsat nöjd med:


Är det nån som har konstruktiv kritik att komma med när det gäller dessa bokstäver? Tas tacksamt emot!
Marie

1 kommentar:

  1. ...minska vinkeln till ca 35-40 grader. Blanda inte staplar med seriffer och raka slut. Skriv R-et utan stigande båge, dra penseln vågrätt. Visa gärna små mellanrum, avbrott, vid riktningsbyte..

    Gööd Luck!
    Rainer Hoffmann skriftkonstnär, skulptör, målare...

    SvaraRadera