Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


onsdag 4 augusti 2010

Jag - en imitatör??

Just när det var som roligast att hålla på med att etsa kalligrafi på silver, koppar och rostfritt så dyker det upp bekymmersmoln på himlen. Eller åskmoln rättare sagt. :(

Någon har anklagat mig för att i princip plagiera hennes etsningar med kalligrafi och anser att jag ska hålla mig borta från att göra det för att hon var först och för att iden var hennes. Va?? Visserligen är kombinationen av etsning, silver och kalligrafi inte så vanlig - främst på grund av bristen på kalligrafer med intresse för metall skulle jag tro - men inte så förbaskat unik att nån ska ha ensamrätt på det. Anser jag.

Med tanke på hur många det finns som sitter och stansar in "Carpe Diem" och "Love" och "Peace" och annat förutsägbart på små silverbrickor så borde det i rimlighetens namn finnas plats för två personer som använder kalligrafi för samma ändamål. Det är ju mycket mer unikt och mycket lättare att skapa en egen stil med penna och papper som grund än med stansar och punsar...  anser jag, men tydligen inte hon.

Tre omgångar med mail har det blivit hittills, men nu får det vara nog. Det tar oerhört mycket kraft och skapar så mycket negativ stress och huvuvärk. Enough is enough!

Jag tänker inte länka till personen i fråga, men söker du på etsad kalligrafi (på engelska) på Etsy.com så hittar du henne... döm själv. Jag står fast vid min åsikt, men hör gärna andras också!
Marie

6 kommentarer:

  1. Tråkigt att hon känner sig hotad. Ni skulle kanske kunna utbyta erfarenhet kring materialet istället? Synd att hon inte tänkte på det innan hon gick till attack. Nä, jag tror på att dela med sig av sin kunskap. Att vara snål med sånt leder bara till en negativ spiral som hon själv kommer att få lida av. Heja dej.

    ps.Tänk om någon som arbetar med kalligrafi+stenhuggeri skulle anse sig ha ensamrätt till det? Hallå...det är ju ändå 'bara' ett material. ds

    SvaraRadera
  2. Precis! Jag är alltid väldigt öppen med det jag gör, det lönar sig inte att göra på nåt annat sätt. På sätt och vis förstår jag beteendet ur konkurrenssynpunkt, men det finns liksom ingen riktig logisk grund för det. Bra liknelse med stenhuggeriet förresten - EXAKT samma sak skulle jag vilja säga! Jag kanske kommer att använda det argumentet om det skulle behövas... Tråkigt är det i alla fall, med hela situationen. Konstant huvudvärk i tre dagar :(

    SvaraRadera
  3. Hon har problem (i sitt sinne).
    'Live and let live' är det enda vettiga förhållningssättet ur konkurrenssynpunkt.
    Sånt här kan man inte varumärkesskydda.
    Hon använder dessutom en ful hotfull metod att kommunicera sin osäkerhet vad det låter som.
    Tig ihjäl och låt INTE en sån individ grumla din arbetsglädje.

    SvaraRadera
  4. Jag tackar för supporten. Nu ska det kanske tilläggas att det har varit en civiliserad process utan några direkta hot eller så, men ändå. Andemeningen är glasklar. Blir lika irriterad varenda gång jag tänker på det, för jag vet att hon inte har något att komma med. Men nu är det slut med tänkandet - kapitel är överspelat. Punkt!

    SvaraRadera
  5. Jag är sen att kommentera men jag håller med om att det är fånigt att tro att man kan få vara ensam om att göra/sälja något av det här slaget.

    Naturligtvis ger du henne lite konkurrens men det kan ju också sätta fart på fantasin att hitta på något nytt "eget" kanske...

    Precis som du skriver så finns det en uppsjö av företag som stansar bokstäver/ord/namn på silverhängsmycken och detta är fullt jämförbart.

    SvaraRadera
  6. Tack Rosette för inputen. Det är skönt att höra att fler resonerar som jag, för ett tag kändes det som att jag stod ensam i hela världen. Så mycket uppskatat av dig och er andra också!

    SvaraRadera