Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


måndag 30 augusti 2010

Min "kalligrafistudio"

Här kommer en liten visning av mitt lilla favoritkrypin. Studio kan man väl kalla det om man vill vara pretentiös. Eller varmare än i h-vetet under varma julidagar (södersida och andra våning - inte så lyckat alla gånger). Lekrummet kan det också kallas, beroende på vem  man frågar. :)

Bilderna nedan är sammanfogade av en mängd överlappande foton med Photoshops panoramafunktion som jag testade för första gången. Det funkade förvånansvärt bra får jag säga. Och okay, jag erkänner - jag har städat lite innan jag fotade... :)



Allright. In genom dörren, och direkt till vänster står mina underbara ritningskåp. Fyra gånger fem stora lådor som sväljer allt - framför allt papper av alla sorter och färger men även kalligrafimaterial, akvarellpennor, häftklamrar, färdiga kalligrafiark - allting. Skulle inte klara mig utan. Bakom denna finns ett lagom utrymme för posttuber och kuvert etc. Diverse kattleksaker brukar hamna här också. Sen en second hand rottingfotölj med en gammal filt i stället för dyna. Den duger fint som kattsovplats men inte mycket mer.

Och så ritbordet, det som går att luta helt fritt. Skulle inte klara mig utan det heller. Det börjar bli rätt infärgat av en större mängd akrylfläckar, men det är väl bara s.k. patina eller hur? :) På väggen bredvid hänger en måttbeställd hylla som pappa snickrat, den rymmer alla flaskor med akrylfärg (eller "ink"). Har nästan kompletta serier av både FW Acrylic ink och Dr Martin's Spectralite. Perfekt att använda till mörka bakgrunder!


På andra sidan fönstret står skrivbordet med datorn där jag egentligen spenderar för mycket tid. Hyllan ovanför rymmer bokföring, aktuella elevmappar och lite diverse grejor. På väggarna hänger ett kalligrafitryck av Denis Brown och ett foto av min gamla skogkatt Simon.

Sen kommer anslagstavlan, den gigantiska - bara nedre halvan syns här. Där hamnar alla lösa bitar med information och tester och brev och bra att ha-grejor. Tester av akryl- och gouachefärger i olika blandningar. Postens portotabell. Förgyllingsexperiment. Foto som en elev skickat in på sig själv (väldigt trevligt, faktiskt). Och så vidare. Framför anslagstavlan står min likaledes gigantiska rulle med vitt övningspapper, för de gånger jag vill skriva stort. Det lönar sig emellanåt att ha en pappa som jobbar på tryckeri! :)


Sen kommer dörren in till sambons rum, och därefter står mitt jalusiskåp som rymmer en mängd material som inte får plats nån annan stans. Tusch, akvarell- och gouachetuber, spetsar, akrylmedier, micapulver, penslar samt Coit och Automatic-pennor. En gammaldags pennvässare (en sån som man vevar runt, ni vet). Crocus cloth, några mjuka borstar. Lite pigment som jag aldrig använt. Och så vidare. Nedtill ryms även samlingen av diverse tidningar och magasin och kataloger. Normalt sett är jalusierna nedfällda för annars skulle katterna ställa till med kaos där inne på nolltid :)

På väggen till höger om skåpet hänger ett original av Tim Noads - ett illuminerat och dekorerat "M" - en gåva jag fått som tack för hjälpen för det jobb jag gjort för http://www.clas.co.uk/. Och därunder ett tryck som demonstrerar brittiska Gaynor Goffe's fantastiska kursiva stil.

Sen är vi tillbaka vid dörren igen och studiovisningen är komplett. :) Hoppas ni uppskattade rundturen!
Marie

5 kommentarer:

  1. Jätteroligt att se! Du är generös du.

    J

    SvaraRadera
  2. Underbart! Jag blir avundsjuk och full av beundran.

    SvaraRadera
  3. Äsch, det var så lite så! :D

    SvaraRadera
  4. Shit, sicket ritbord! Ser jävligt proffsigt ut!

    Och det är i den där stolen som du sitter och kläcker fram fantastiska idéer till kalligrafiverk helt klart. Jag måste skaffa båda. =D

    SvaraRadera
  5. Du é rolig du, Fredrik :) Men ritbordet och stolen behåller jag nog! ;P

    SvaraRadera