Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


fredag 27 augusti 2010

Om upphovsrätt och plagiarism

För några dagar sedan läste jag ett inlägg på en inrednings/hantverksblogg där plagiarism "diskuterades" och fick en mängd kommentarer. Bloggaren hade blivit kontaktad av någon som påpekade att denne nog inkräktade på kalligrafen Ylva Skarps formspråk med sina alster som är VÄLDIGT snarlika, för att inte säga helt identiska med Ylvas i stil och uttryck. Blogginlägget är borttaget i efterhand så jag kan inte länka dit, men för mig har det länge varit helt klart att det som bloggaren håller på med handlar om plagiarism och om att åka snålskjuts på en framgång som Ylva Skarp skapat genom sitt arbete med det hon kallar för sina "brädor".

Och det som förvånade mig var skaran av röster som indignerat undrade vad det var för sätt att komma och ifrågasätta bloggarens "kreativitet", och man fick visst kopiera någon annan så länge man gjorde det på ett eget sätt och "är man tvungen att uppfinna ett nytt alfabet för att kunna göra något som kallas unikt i kalligrafivärlden?". Man baxnar. Är okunskapen verkligen så stor?

Ny tyder väl kanske den typen av kommentarer mest på en brist på insikt i den kreativa processen och förståelse av kalligrafi överlag, men det var ändå lite av en ögonöppnare att höra hur en del verkligen resonerar. Det är visst okay att kopiera andras arbete rakt av och sälja det som sitt eget? Eller kalla det för "inspiration" och komma undan med det? Read my lips: det är inte okay! Varken på det moraliska eller konstnärliga planet. Aldrig.

Vän Av Ordning som läser detta kommer säkert att invända mot mitt resonemang här och påpeka att jag själv blev anklagad för att kopiera någon annans arbete nyligen (och berättade öppet om det här på bloggen), men jag anser att det är en enormt stor skillnad. Min kalligrafi är min egen, ärligt förtjänad efter hundratals timmar av övning - kom inte och påstå något annat för då jäklar! Att jag sedan valt att börja använda samma material som någon annan är en helt annan fråga. Jag skulle aldrig drömma om att kopiera någons uttryckksätt. Varför skulle jag ens vilja göra det? Varför vill någon över huvud taget göra det om man har en egen drivkraft att skapa?

Men ta en titt på exemplet nedan. En är en originalbräda gjord av Ylva Skarp, en är gjord av bloggaren i fråga. Döm själva; plagiering - eller inte. För de flesta borde det vara uppenbart att det är en efterapning som ligger alldeles för nära originalet för att vara moraliskt okay. Stil, material, uppställning av text, färger - allt är identiskt. Det är så oerhört tråkigt att se bristen på respekt för andras arbete!


(Jag erkänner att jag för detta inläggs skull inkräktar på upphovsrätten för dessa foton genom att använda dem utan lov.)

Jag kan bara hoppas att bloggaren hittar sin egen stil nån gång... för det är det enda som är hållbart i längden. Och återigen: tills man hittar sin egen stil är det INTE okay att plagiera någon annans - det är bara oärligt.

Och med det kliver jag ner från talarstolen. För den här gången.
Marie

4 kommentarer:

  1. Skulle vara intressant att se vad en domstol säger om detta. Skrämmande tycker jag. Och inte minst kommentarerna, som även jag hann läsa innan inlägget togs bort. De var helt insiktslösa. Bloggaren mår troligen väldigt dåligt och vågar inte visa alla kommentarer - bara de hon väljer själv.

    'Bokstavsvän'

    SvaraRadera
  2. p.s Du är en kämpe och plagierar inte. Att ta intryck och inspireras är en helt annan sak.

    J - bokstavsvän.

    SvaraRadera
  3. Men VAR är kommentarerna? Hade hoppats på lite mer respons här. Visst finns det fler besökare än jag?

    J

    SvaraRadera
  4. Ja du, jag vet inte. Jag skriver som i ett vakuum känns det som. Alla som har en åsikt om detta, HÖR AV ER!

    SvaraRadera