Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


torsdag 16 september 2010

Armband med etsad kalligrafi

Mina egentillverkade armband i läder och rostfritt med etsad kalligrafi har blivit väldigt uppskattade bland mina kollegor, och det är fantastiskt roligt! Med tanke på hur erfarenheten med rostfritt startade - med en enorm motvilja mot ett stelt, svårarbetat och vasst material - så har min inställning till rostfritt förändrats en hel del på ett par månader.

Visst, det är fortfarande lika hårt och tungt att bearbeta och det är grått och tråkigt på ytan när man börjar. Men med lite kärleksfull behandling och kraftiga plåtsaxar och diverse handverktyg så går det faktiskt att omvandla det till nåt som blir blankt, glänsande och hyfsat snyggt i slutändan. Och trots sin hårdhet så etsas min kalligrafi hur fort och lätt som helst - med vanligt saltvatten! Det är lika fascinerande varje gång. Jag tycker även att det blir en fin kontrast mellan det hårda, kalla, lite maskulina stålet och den organiska, varma och feminina kalligrafin... fast jag är ju partisk! ;)

Bilden nedan visar en av de senast inlagda armbanden i min Etsy-shop. Lädret är ca 40 mm brett och faktiskt ett återvunnet bälte från den lokala second-handbutiken,  och plattan är 50x25 mm med filade kanter och rundade hörn. Allt hålls ihop av aluminiumnitar och knäpps med tryckknapar.


Mina stackars kontorshänder börjar dock bli lite ömma efter allt manuellt polerande med Autosol, så snart beställer jag mig nog en liten hobby-Dremel. Det är jag värd! :)

Marie

2 kommentarer:

  1. Mycket snyggt, låter som det är en hel del jobb bakom med putsning..

    Ha det gott
    Anna

    SvaraRadera
  2. Jovars, det är det allt. Och snart borde jag få mängdrabatt på Autosol. Men Dremeln är faktiskt beställd och på väg! :)

    SvaraRadera