Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


måndag 20 september 2010

Calligrafi, kalliografi eller kallegrafi?

Jag trodde faktiskt inte att ”kalligrafi” skulle vara ett ord som är svårt att stava - förrän jag tittade på statistiken för www.kalligrafi.com från Google. Och hjälp vad många olika stavningsförslag det finns!

De vanligaste stavningarna verkar vara de tre i rubriken samt:

Caligrafi
Kallografi
Calliografi
Kalegrafi

Och dessa lite ovanligare:

Kaliografi
Kaleografi
Calligrafy
Callografi
Kaligrafi
Calliagrafi
Calligraphie

För mig som är involverad i ämnet sedan lång tid tillbaka är det självklart att det heter KALLIGRAFI och ingenting annat, men jag kan förstå förvirringen. Det är ett exotiskt/utländskt ord för de flesta och många sådana skrivs ju med ”c”… och att tro att det är kaleografi är inte heller så konstigt med tanke på ord som geografi, geologi, teologi etc. Men det är nog bra att Google har en inbyggd stavningsfunktion och frågar i de allra flesta fallen "Menar du kalligrafi"?

Ordet kommer från grekiskans ”kallos” som betyder skriva och ”graphos” som betyder vacker. Så enkelt är det! =)

Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar