Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


måndag 25 oktober 2010

"Pointed pen" kalligrafi

Kalligrafi kan skrivas med mejselformade bredpennor eller spetsiga stift. Spetsiga stift används till stilar som Copperplate och Spencerian med många krusiduller och slingor. Personligen har jag aldrig varit intresserad av att lära mig de stilarna, men det finns många som utför dem med bravur. Nedan ser du Paul Antonio Attong som jag skrivit om tidigare demonstrera hur det går till. De olika tjocklekarna på strecken regleras genom den mängd tryck man ger pennan mot pappret. Vackert, eller hur?



Marie

10 kommentarer:

  1. Åh, intressant! Exakt sådant stift jag illustrerar (konturerna) med, fast 'medvetet valhänt' för den o så viktiga 'igenkänningsbara', 'nervösa' linjekvaliteten jag gjort till min.
    Nu blev jag sugen på att försöka lite mer kontrollerad kalligrafi med spetsigt stift också.

    SvaraRadera
  2. Å, vad kul om en liten film inspirerar till nåt nytt! Du har helt rätt i att stålstift även används för tuschteckningar. Jag är inte så insatt i just spetsiga stift, men jag vet att det finns en uppsjö olika märken med varierande styvhet och flexibilitet... alla är dom förmodligen bra till nåt!

    SvaraRadera
  3. Japp, det finns massor av olika, det är lite trial and error som gäller. Testa nån gång! Det kan bli väldigt bra 'spöklika' ord och snygga bläcksprättar just för att det är rätt okontrollerbara stift. Älskar att jobba på grovkornigt papper som skapar lagom motstånd. Om man typ låtsas att man har ont i handen, inte kan hålla pennan så bra, kan det bli suveränt.
    Jag har upplevt det som en väldigt bra grund i tecknandet, att jag har vissa "basic" kalligrafikunskaper.

    SvaraRadera
  4. Mmm... att försöka undvika det "för perfekta", ja. Svårt det där, men kul när man får till det. Vissa anser att en "basic" grund i kalligrafi är bra även för de som studerar arkitektur!

    SvaraRadera
  5. Det icke-perfekta (på rätt sätt!) framhäver upphovsmannens skicklighet tycker jag. Det ger en mänsklig aspekt på det hela, vi kan inte måla som en kamera eller texta som en maskin!
    Det blir vacker på något sätt, som när man hör en virtuos på tvärflöjt hämta andan mellan två svåra takter. Skönhetsfläckar!
    Sen 'fuskar' ju jag förstås eftersom jag är en digital illustratör; Om jag ska ha med ett handtextat element i en illustration (t ex på en förpackning eller ett brev) kan jag ju göra hur många som helst och sedan 'plocka in' orden som blev bra, scanna in och lägga över perfekta 'spontana' skvätt exakt där det ska vara osv...

    Lite som Ralph Steadman jobbar, fast han gör det för hand, med klipp-och klistra.

    SvaraRadera
  6. Visst är det det 'mänskliga' i en icke perfekt yta/form/tanke/whatever som är attraherande. Personligheten. Med tanke på det är det konstigt att det är så förbaskat lätt att sträva mot det "perfekta" när man skapar själv... det där polerandet i evighet, att aldrig bli nöjd, att inte minsta lilla får vara "fel". Fast det är nog till viss del en åldersgrej tror jag - åtminstone för mig. Man blir mer förlåtande med åren... Men visst, jag klipper och klistrar en hel del i Photoshop också... :)

    SvaraRadera
  7. Vart köper man en pointed pen penna i Sverige?

    Kjamiz

    SvaraRadera
  8. Fredrik, prova hos Hans Presto/BLAM design, http://hans.presto.tripod.com/steel001.html

    SvaraRadera
  9. Aa, den sidan är inte uppdaterad sedan 2006 stod det på kontaktinfo. Ser inte ut som han är igång och säljer. Konstig sida =P

    Men har jag fattat det rätt - är det alltså bara en spets man köper? Som vilken kalligrafispets som helst? Så heter den pointed nib eller? :)

    SvaraRadera
  10. Hm, jag trodde nog Hans Presto var igång och sålde stift fortfarande... Men vad är det du vill ha? Vill du ha något att testa med bara? Maila mig i så fall - jag har ett par liggande nånstans som jag knappt använt och inte kommer att använda heller - du kan köpa dem billigt om du vill. (marie@kalligrafi.com) Annars vet jag faktiskt inte nåt svenskt ställe att handla från - du får nog gå till Scribblers.co.uk eller liknande ställen i så fall.

    SvaraRadera