Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


måndag 1 november 2010

Inte så lyckad logga

Varenda gång jag ser på nyheterna, och det pratas om Stockholmsbörsen/NASDAQ så kan inte jag låta bli att tänka på hur Stockholmsbörsen (då OMX) tidigare logga såg ut. Okay, jag är yrkesskadad (eller kanske "hobbyskadad") - jag tänker faktisk på sånt! :)

Just OMX är nog en av de mest misslyckade loggorna jag sett hos ett stort företag. Jag menar, hallå? Ska inte en logga vara tydlig och klar och funka i alla sammanhang och i alla storlekar? Alltså inte vara plottrig och full av små detaljer? I så fall misslyckades upphovsmännen grovt - i min åsikt i alla fall. Visserligen är det bara två färger i loggan, men den är full av små angränsande fält som säkerligen försvinner när loggan minskas ner. Tänk dig denna tryckt på en bläckpenna till exempel... inte ens i fullstorlek är den särskilt tydlig.

Efter en snabb Googling verkar det som att det var The Brand Union som låg bakom jobbet. Och deras egna logga går i en liknande stil. Alltså finns det förmodligen nån som tycker att det här är ett bra sätt att presentera loggor på, och det är ju upp till dem och kunden så klart.

Fult och opraktiskt tycker jag i alla fall. Vad tycker du?
Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar