Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


söndag 14 november 2010

Marie of Sweden behöver en "logga" (del 1)

Min Etsy-shop har levt lite på undantag när det gäller design av "header" etc. Det finns förvisso en i skrivande stund men den är bara ett hastverk, i väntan på tid att göra nåt bättre. Nåväl, jag ska försöka göra nåt bättre nu då, för jag behöver ha nåt till min nya blogg dessutom.

Okay. Först tog jag fram min trogna Pilot Parallel Pen på 3,6 mm - den är fantastikt bra till den här typen av skissartade uppgifter. Det är aldrig några problem med bläckflöde, man kan skjuta den fram och tillbaka över pappret utan gnissel och så vidare. Det är bara att köra på med andra ord.

Sen började jag med ett par sidor uppvärmning, och satte sen igång på riktigt. Jag vill nog ha nåt som liknar den header som jag redan har i min Etsy-shop, fast lite mer arbetad och bättre utförd. Och givetvis ska det stå "Marie Of Sweden", självklart i kursiv stil eftersom det är den stil jag mest använder till mina etsningar. Nu råkar det bara vara så att just "M" i kursiv stil är den bokstav jag tycker är svårast, alla kategorier :( Men jag kan ju inte gärna döpa om varken migsjälv eller min shop, så det var bara att sätta igång...

Tre ark med diverse experiment av bokstavskombinationer och -former blev det idag, fast ett av dem är inte med här:


Det är ingen som tror att bra kalligrafi bara händer av sig själv, va? :)

Nu ska i alla fall detta scannas och plockas ihop i Photoshop till nåt som förhoppningsvis blir nåt att ha. Förmodligen inte idag, men förhoppningsvis nån gång under veckan. Jag återkommer! 
Marie

3 kommentarer:

  1. Vars har du stödlinjerna då!!!! :)
    Fast det är kul så där har jag fyllt mina stora A3 papper med ^_^ bokstäver överallt! - Fast jag har alla stödlinjer med :]

    SvaraRadera
  2. Äh, inga stödlinjer heller... dom har jag växt ifrån :) Fast ärligt talat så finns det tillfällen när stödlinjer är ovärdeliga - typ vid formell kalligrafi - och andra tillfällen behövs de inte alls - typ mer informell skrift. Och min "logga" är ju av den sistnämnda typen. Så var det åtminstone tänkt! Fast jobbar du med stödlinjer hela tiden så skadar det inte att prova utan också. Man får en lite annan känsla och förståelse då! :)

    SvaraRadera
  3. Fick bara lust att säga Hej Fredrik! Roligt med nya besökare här på din blogg Marie. Och det är som vanligt roligt att följa dina projekt...

    SvaraRadera