Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


fredag 19 november 2010

Marie of Sweden behöver en "logga" (del 3)

Sova på saken var det ja... det är märkligt vilken skillnad det kan göra! Att faktiskt låta nåt man håller på med ligga till en annan dag när man kan titta på det med fräscha ögon igen.

Jag var helt säker på att jag ville ha en liggande layout på visitkortet från dag ett, men sen när själva idén hade mognat ett par dagar så blev det tvärt om - stående format. Nu har ju inte jag nån direkt erfarenhet av att designa visitkort, men det kändes som om det var det mest logiska alternativet med tanke på det innehåll jag ville ha med. Fick plats bättre då, liksom. Bättre form.

Förmodligen hade jag väl tjänat på att låta denna layout ligga till sig ett par dagar ytterligare, men jag har faktiskt redan skickat iväg till tryck. Får väl göra ändringar till nästa upplaga om det skulle behövas.

Men det där med tryck av visitkort - vilken djungel! Googla "visitkort" och du får hur många träffar som helst. Och de flesta är i princip "gratis" om man får tro företagen själva, men det är sannerligen en sanning med modifikation. Egen design kostar extra. Att ladda upp en egen design kostar extra (??). Att få grejorna levererade kostar extra. Och oj, sen blev det visst en hanteringsavgift också. Och som grädde på moset - moms! Det blev ganska mycket pengar till slut, så jag började om flera gånger hos olika leverantörer.

Till slut blev valet optimalprint.com. Kanske varken billigast eller bäst, men dom verkade trovärdiga och uppladdningen var någorlunda logisk med tydliga instruktioner. Dessutom tröttnade jag på att jaga runt. Opitmalprint tar 7-10 arbetsdagar på sig för leverans (om man inte - gissa vad? - jo, betalar extra!) så jag förmodar att dom dyker upp i brevlådan nån gång i början av december. Det ska bli spännande. Jag har aldrig haft ett eget visitkort förut! :)

Om du som läser detta känner till en snabb, billig och säker leverantör av visitkort som inte skapats från företagets egna mallar, skriv gärna en kommentar här nedanför!
Marie

2 kommentarer:

  1. Jag har också 'stående' visitkort...

    Jag använder mig alltid av Vistaprint till vykort och trycksaker (laddar upp egna designer). Just visitkorten blev inte så billiga eftersom jag ville ha färg på två sidor, men vykort brukar bli så snorbilligt att det inte gör något om papperskvaliteten är lite svajig ibland.
    Väljer alltid längsta leveranstiden men det brukar gå minst hälften så snabbt.

    SvaraRadera
  2. Okay. Det var Vistaprint jag började hos, men backade på slutpriset på just en omgång tvåsidiga visitkort. Visserligen var priset för 1000 st lika "lågt" som för 250 (tror jag), men vem sjutton behöver 1000 styck? När man inte ens vet om dom blir bra! :/ Kanske kan vara idé på att kolla hur dom ligger till för andra produkter i framtiden dock. Tack!

    SvaraRadera