Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


fredag 7 januari 2011

The eye - äntligen klar!

Japp, nu har "The Eye" äntligen kalligraferats och gjorts klar, nästan ett helt år från det att jag startade med den. Fast den har ju mest legat undanstoppad i en låda under den tiden så klart. Jag har skrivit om just denna layout tidigare - här och här - eftersom den har givit mig en hel del problem med just textens placering. Det är inte alltid helt lätt att få raderna att falla naturligt och logiskt och dessutom väl avvägt och vackert... :)

Jag hade tänkt mig s.k. regnbågsskrift för texten men ångrade mig i sista stund och valde att skriva med maskeringsvätska i stället. Maskeringsvätskan är i princip en gummilösning som skyddar pappret mot de färger man lägger över, och när man sen gnuggar bort den så avslöjas en i bästa fall ren och orörd pappersyta. Eftersom texten handlade om färger och hur de blandas så kändes det som en logisk lösning att helt enkelt hälla på några olika nyanser av (akryl)färg och låta dem blanda sig bäst de ville :)

Så här blev resultatet i alla fall:


Kanske inte den allra mest lysande komposition jag nånsin gjort, men den är lite renare och klarare i verkligheten än på foto här. Ska försöka skanna in den nån gång så blir resultatet förmodligen bättre. Gillar i alla fall hur färgerna har flutit in och ur varandra och skapat organiska mönster.

Maskeringsvätskan är lite tricksig att skriva med och kräver att man sköljer pennan ofta - typ vartannat ord - annars torkar den igen och blir besvärlig. Så här såg i alla fall bilden ovan ut innan vätskan gnuggades bort (i lysrörsbelysning, därav den gulare tonen i färgerna):


Och så här ser det ut när maskeringsvätskan gnuggats bort:


Rätt kul effekt, eller hur?

Jag älskar dessutom när färg och papper skapar spännande, nästan blommiga mönster som det här:



Nåväl - det var den texten det. Undrar vad det blir härnäst...
Marie

2 kommentarer:

  1. Oj.
    Maskeringsvätska?
    Tokig, galet och riktigt coolt!

    SvaraRadera
  2. Härligt.
    Så 'blockade' jag iblande figurer i förgrunden så att jag först kunde måla bakgrunden (skog, eller spännande himmel t ex) på den tiden när jag fortfarande illustrerade mer i akvarell.

    Själv blev jag väldigt förtjust i den lite 'mossbevuxna' sago-aktiga relief-effekten i orden INNAN du gnuggade bort maskeringsvätskan.

    SvaraRadera