Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


fredag 22 april 2011

Kungligt bröllopp på gång igen!

I England, så klart - William och Kate. Och där finns det fortfarande en hel del formell kalligrafi knuten till hovet.

Hörde talas om det här dokumentet idag. Tydligen är det en form av formellt tillståndsgivande från drottning Elizabeth att låta sin "Most Dearly Beloved Grandson" gifta sig med Kate Middleton. Snyggt, va?


Du kan läsa en av många artiklar om dokumentet här.

Det enda som skämmer utseendet lite är ju onekligen drottningens underskrift eller framför allt placeringen av den. Borde det inte funnits plats nedtill för detta? Eller de kanske är traditionellt att signera i övre hörnet, vad vet jag.

I artikeln jag läste stod det ingenting om vem som hade gjort kalligrafin, men jag har förstått att det är Timothy Noad, som är en av huvudmännen när det gäller kunglig formell kalligrafi i England. Synd att man inte ger cred till upphovsmannen i artikeln bara.

Vackert och högst traditionellt är det i alla fall, och på något sätt väldigt passande för ett sånt här tillfälle även i modern tid!

Marie

6 kommentarer:

  1. Mm, men jag undrar hur dom gör framöver. Jag menar kalligrafi är ju inte lika populärt som förr, hur är dom så så säkra på att det alltid kommer finnas en så proffsig kalligraf till hands... (för att killgrafera kungliga dokument som det där.) Framöver kanske dom trycker på print på datorn istället. Jag håller med om att det där kluddet till underskrift drar ner hela dokumentet rejält. Och vem skriver under ett papper högst upp? haha

    SvaraRadera
  2. Tror nog att det lever kvar ett bra tag framöver, åtmminstone i kungliga sammanhang... Tung tradition, liksom. I England har den formella kalligrafin fortfarande en rätt stark ställning även om utrymmet för det givetvis krymper. Det ligger ju ett enormt handverkskunnande bakom ett sånt här dokument, och det är inget man bara lär sig på en veckoslutskurs :)

    SvaraRadera
  3. Men hur kan dom vara säkra :S ges kalligrafi på gymnasiet som valbar kurs för att få intresse eller vad :S jag var 23 när jag upptäckte att det ens fanns :S.
    Jag har funderat på att ta kurs hos dig. Men bara om du lär mig skriva sådär :D Kan väl inte ta lång tid att lära mig det :D

    SvaraRadera
  4. Kalligrafi verkar vara en betydligt större "grej" där än här åtminstone, men det är väl som med allt hantverk nuförtiden... tunt med återväxten!
    Klart jag kan lära dig att skriva så där. Det fixar du galant på några veckor! ;P

    SvaraRadera
  5. Vet du om dom är ett team som gör detta dokument eller så? Jag undrar ofta om kalligrafen skriver all text först och sedan tar någon, typ konstnär, över och gör krusiduller, anfanger och motiv som blommmor o.s.v. Har du någon aning?

    Om blommorna görs innan på båda sidor så blir det ju extremt viktigt för kalligrafen att tänka på spärrning och att planera texten i förväg.

    Undrar hur många kladdar och prov som gjorts innan han/hon satte igång med det riktiga dokumentet. :P

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte exakt hur det har gått till i just det här fallet så klart, men jag skulle inte bli förvånad om Tim har gjort alltihop själv. Kolla hans webb (namnet i bloggposten är länkat) så ser du att han är fullt kapabel att göra alla moment åtminstone. (Jag har faktiskt ett illuminerat "M" av Tim Noad på min vägg - skryt, skryt! :)

    Den normala arbetsgången är nog i regel att skriva texten först och ta illustrationerna sedan. Men planering och noggrann layout är ju givetvis A och O i ett sånt här formellt arbete... Och säkerligen finns det flera "skisser" liggande i nån låda nånstans... :)

    SvaraRadera