Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


måndag 25 juli 2011

Bladguld och bladsilver

Senaste inlägget jag skrev handlade om hur man tillverkar bladguld, och jag tänkte spinna vidare på det lite grann. Silver finns nämligen också i bladform, även om det inte går att göra riktigt lika tunt som guld.

För ett par år sedan gjorde jag ett experiment med silver- respektive bladguld på en bit överblivet papper:


Detta hängde sedan helt oskyddat på min anslagstavla under ca 2 år. Mittenraden i skinande guld ser ut att kunna vara gjord igår, medan första och sista radens bladsilver inte visar något av sin ursprungliga glansiga yta (även om den för all del är ganska snygg ändå med sina blågröna metalliska toner).

I kalligrafisammanhang är det traditionellt bladguld som har använts i medeltida manuskript just för att det behåller sitt utseende över tid, men även bladsilver har förekommit. Och med tanke på hur fort silvret i mitt exempel har mörknat så förstår man att det inte finns något av silverfärgen kvar i böckerna heller!

Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar