Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


onsdag 13 juli 2011

Hur man tillverkar bladguld

Bladguld - kanske inte nåt man använder varje dag, men traditionellt är det ju en klassiker i kalligrafisammanhang (tänk illustrerade och förgyllda manuskript).

Hur det går till att tillverka bladguld ser du i detta mycket intressanta youtubeklipp. Fascinerande, eller hur? Så jättetunt och skört, och ändå så beständigt. Och hur dessa människor hanterar materialet är ju enastående. Här kan man verkligen prata om hantverksskicklighet!



Håll tillgodo! :)
Marie

2 kommentarer:

  1. Häftigt det var att se! Alltså jag trodde bladguld var någon sorts blandning med bara en liten del guld, eftersom guld är så dyrbart, men så var det ju inte! Tänk att man klistrar fast verkligt guld på papperet!

    SvaraRadera
  2. Visst är det äkta guld, även om det finns nån variant med lägre karat halt vet jag... och så attans tunt det är!! Sen finns det ju så kallad slagmetall också som är gjort av mässing (tror jag) men ser ut som bland annat "guld". Sen finns det äkta bladsilver (som inte går att få lika tunt som guld) och även platina har jag för mig. Men guld är alltid guld! :)

    SvaraRadera