Bloggen har flyttat!

Denna blogg har flyttat och är numera integrerad i min ordinarie hemsida. Du hittar den på www.kalligrafi.com/blogg.

Inläggen här på Blogger kommer att ligga kvar tills vidare, men nya inlägg kommer bara att publiceras på den nya bloggen. Hoppas att du kommer att följa mig där i stället!

Hälsningar Marie


onsdag 19 oktober 2011

Om att blanda färger

Jag kollade min Google Analytics-statistik för både blogg och www.kalligrafi.com häromdagen, och såg att det av någon anledning var en markant ökning i antal besökare på kalligrafi.com den 17 oktober. Och då blir man ju nyfiken och gräver lite bland siffror och grafer! :)

Det visade sig att någon har googlat på att ”blanda färger”. Eller förmodligen var det ganska många, för det handlade om nästan 90 extra besök. Man har sökt på ”blanda blå och gul”, ”blanda röd blå lila” osv.  Och så har de hamnat på en av mina sidor på kalligrafi.com som beskriver just teorin bakom hur man blandar färger: http://www.kalligrafi.com/blanda_faerger.html.
Det är särskilt kul eftersom jag faktiskt tycker att jag skrivit en hyfsat bra förklaring om varför blått och gult inte alltid blir klargrönt. Att blanda färger är inte så mystiskt och svårt som man kanske kan tro, åtminstone inte om man har rätt färgnyanser från början. Klicka här så får du se!

Anledningen till att så många googlade just detta den 17 oktober kan jag ju bara spekulera över så klart. Kanske nån skolklass som fått ett uppdrag på en bildlektion. (Heter ämnet ”Bild” nu för tiden förresten? Har dålig koll på det.) Eller... tja, jag vet inte. Men lite roligt var det allt. Och jag hoppas att nån fick information som de inte redan hade!

Marie

1 kommentar:

  1. Jorå, det heter allt Bild fortfarande (och det finns folk som tror att det heter teckning....)

    /J

    SvaraRadera